fredag 12. april 2013

Mine beste skillingsboller

For å feire bursdagen til bloggen og facebook-siden min som er 2 år i dag har jeg valgt å dele oppskrift på de beste skillingsbollene jeg vet om med dere! :)

Disse er superenkle å lage, og blir god og luftige. Eneste minuset er at de er best ferske, så man blir ofte litt dårlig av å spise mange! ;)


Steketemperatur: 200 grader
Steketid: 15 min (avhenger av ovn)

Det du trenger er:

Boller:
50 gram gjær
150 gram smør
5 dl melk/vann (jeg bruker melk)
1 ts kardemomme
15 dl mel (jeg bruker gjerne litt ekstra mot slutten for å jevne deigen)

Fyll: (per deigemne)
100 gram smør
100 gram sukker
2-3 ss kanel

Pynt:
sukker eller melis

Smelt smøret og bland med melken. Varm blandingen til den er fingervarm (ca 37 grader). Hell så væsken i tørrblandingen. Kna godt sammen og hev til dobbel størrelse (ca 60 minutter).

Del deigen i to emner, ha litt mel på bordet og kjevle ut hvert deigemne til omtrent 35x35 cm. Smør på blandingen av smør,sukker og kanel. Rull emnene stramt sammen og del opp med omtrent 3 cm mellom hver. Legg bollene på en stekeplate dekket med bakepapir med god avstand.

La bollene etterheve i 30 minutter, til de er store og luftige. Strø over godt med sukker. Stek bollene midt i ovnen ved 200 grader i ca 15 minutter. 

Til slutt strø over litt ekstra sukker når bollene kommer ut av ovnen. Og nyt!

Legg gjerne igjen en kommentar om du har laget dem, og om det er noen spørsmål angående oppskriften eller framgangsmåten så ikke nøl med å ta kontakt :) Håper det smaker!

2 kommentarer:

  1. Hurra! Gratulerer med to år her på bloggen, og også innlegg nr. 100! "Tima og tilrettelagt", eller kva?! Eg følgjer med, veit du ;) Håper du får ei fin helg ^^

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi! :) Kanskje litt planlagt nå den siste uken, men utover det er det ikke planlagt! ;) Ha en god helg du også! :)

      Slett